فیلسوف- پیامبر به عنوان زمامدار آرمانی در اندیشه سیاسی ایران میانه
نویسندگان
چکیده
اگر بخواهیم مهم ترین وجه مشخصه اندیشه سیاسی ایرانی را در سده های میانه شناسایی کنیم باید به نظریه زمامداری رجوع کنیم. نظریه زمامداری محور اندیشه سیاسی ایران در سده های میانه است، چنان که زمامدار آرمانی، به نوبه خود، محور نظریه زمامداری است. این نوشته می خواهد با نگاهی تحلیلی به نظریه زمامداری آرمانی مهم ترین مشخصه های زمامداری را در اندیشه سیاسی ایران شناسایی و معرفی کند. فرضیه اصلی این نوشته آن است که فیلسوف - پیامبر نقطه ثقل اندیشه سیاسی ایران در دوره یاد شده است. این نوشته بر آن است که با جست و جو در اندیشه های نمایندگان اصلی جریان های فکری در ایران میانه، کسانی چون فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا، زمامدار مورد نظر آنها را جست و جو کرده و چهره اصلی آنها را بازسازی کند. به نظر نگارنده، چهره اصلی زمامدار در نوشته های این نمایندگان اصلی تفکر ایرانی فیلسوف - پیامبر است. یعنی کسی است که خصوصیات شاه آرمانی ایرانی، فیلسوف افلاطونی، پیامبر اسلامی و امام شیعی را در خود جمع دارد. نگارنده کوشیده است با بازسازی چهره زمامدار آرمانی در جریان های اصلی تفکر ایرانی در عین حال محور مشترک این جریان های فکری را شناسایی و معرفی کند.
منابع مشابه
منظومه های معنادار پشتیبان حکومت آرمانی در اندیشه سیاسی ایران
سنت ایرانی هیچگاه خالی از اندیشه حکومت نبوده است. در کانون این اندیشه نیز همواره حکومتی آرمانی حضور داشته و برمنظومه فکری معناداری مبتنی بوده است. این مقاله میکوشد با تکیه بر مفهوم «معنا» منظومه های فکری معنادار در سه دوره باستان، میانه و جدید را استنتاج کند که اندیشه سیاسی ایرانی بر آن ها استوار بوده است.سوال اصلی مقاله این است که حکومت آرمانی در اندیشه سیاسی ایران در سه دوره مورد بحث بر چه ...
متن کاملوحدت مرد سیاسی و فیلسوف در اندیشه افلاطون
خوانشهای مختلفی از آثار و رسالههای افلاطون و به ویژه نسبت آنها با جمهور شده است. در این میان، رسالههای مرد سیاسی و سوفسطایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. افلاطون در سوفسطایی مینویسد: «اگر فرصتی دست داد روزی دیگر فیلسوف را دقیقتر تماشا خواهیم کرد. اکنون بگذار به دنبال سوفسطایی بگردیم». این گزاره باعث شده که عدهای از شارحان افلاطون به دنبال اثر مفقود شدة وی در با...
متن کاملاندیشه سیاسی اسلام یا اندیشه سیاسی اهل سنت؟ معرفی و نقد کتاب اندیشه سیاسی اسلام در ده های میانه
این مقاله ابتدا به معرفی ساختاری و محتوایی کتاب اندیشه سیاسی در اسلام سده های میانه می پردازد. محتوای آن دو بخش اصلی دارد که در مجموع ده فصل را در برمی گیرند. سپس در بخش اصلی مقاله، نکات انتقادی مهم مطرح و پیشنهادهای اصلاحی و سازنده برای بهبود آنها ارائه می شود. سرفصل مهم ترین انتقادهای آن به قرار زیراست: فقدان روش شناسی روشن و چارچوب نظری آشکار، رویکرد تحلیلی پوزیتیویستی، تاکید بر اندیشه سیاس...
متن کاملفیلسوف ـ پیامبر در فلسفه سیاسی ابن سینا
به مرور ایام افراد بشر معجزات را جزء بدیهیات تلقی میکنند. شاید ماندگارترین و عمومیترین معجزه از میان معجزاتی که فلاسفه اسلامی نیروی زیادی را وقف آن کردند، موفقیتهای سیاسی پیامبران است: در غیر این صورت، چگونه چهرههای گمنامی چون موسی (ع)، عیسی (ع) و محمد(ص) توانستند افکار و اعمال بخش اعظم بشر متمدن را شکل بدهند. در فرهنگ متعالی تمدن اسلامی، اندیشهها و آثار طبیب، پروفسور و وزیر سلاطین ایرانی ا...
متن کاملماهیت اندیشه سیاسی سدههای میانه، با تأکید بر فلسفه مسیحیت
ماهیت اندیشة سیاسی سدههای میانه، همواره، موضوعی مورد بحث نزد پژوهشگران این حوزه بوده است. تبیین این مسئله میتواند امکان فهم دقیقتری از تحولات فکری در سپهر سیاست در سدههای میانه را بهدنبال داشته باشد. از منظر نوشتة حاضر، سیاست در سدههای میانه را باید در نسبتی که با مفاهیم سیاسی در کتاب مقدس داشته است، فهم کرد. مدعای ما این است که کتاب مقدس گنجینهای مهم است که هنگام ترجمة متون سیاسی در دور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفی کلامیناشر: دانشگاه قم
ISSN 9791-1735
دوره 13
شماره 51 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023